في ليلة من ليالي الشتاء الممطرة و الصيدلية فاضية وبتنش كالعادة سمعت صوت بكاء من علي الرف نظرت الي الرف فوجدته #هيبامول يبكي فقلت له ما بك
فقال لي بص يا برنس
الدواء :-انا اسمي #هيبامول
مادتي الفعالة :-
PARACETAMOL 500m باراسيتامول 500 مجم
Racemic mixture of methionine 100mg ميثيونين 100 مجم
الصيدلي :- اه ما انا عارف مالك بقي زعلان لية
الدواء :- انا مهدور حقي يا دكترة انا فيا بارا سيتامول
يعني مسكن وخافض للحرارة ومضاد ضعيف للالتهاب. واثاري الجانبية شبه معدوم مش زي عائلة NSAID
ده انا كمان فيا ميثيونين يعني مريض الكبد ممكن يستعملني عشان
الباراسيتامول زي ما انت عارف يا دكترة
أحد الميتابوليتز بتوعه اسمه N-acetyl para benzoquinoneimine
الميتابوليت ده بيعمل depletion تعطيل للجلوتاثيون (انتي أوكسيدانت)
وده هيأدي لتدمير خلايا الكبد.
و العبد لله قدر يحل المشكلة دي بأضافة مادة المثيونين التي تدخل الجسم وتتحول في الكبد لجلوتاثيون وبكده قدرت استخدمه لمرضي الكبد بجرعات كبيرة (الجرعة القصوي الأمنة 1.5 مجم باراسيتامول) وقدرت أمنع أي ضرر للكبد في حالة زيادة الجرعة أو استخدامه لفترات طويلةده انا كمان امن علي الحامل
شوفت انا برنس ازاي :D
لكن مهدور حقي :(